2008-01-02

25:e dagen -kväll

Vardag igen...

Ja, när man gått på kur ett tag , blir ju måltiderna nästan viktigare och viktigare- ;) ja - att de smakar bra och att det är mysig stämning runtomkring en- eftersom man för tillfället inte äter något mer förutom sina små grå påsar. Därför brukar jag lägga ned lite tid på att få till shakerna så "bra" som möjligt och jag har exprimenterat en del med tillåten smaksättning - för ren kur- här kommer mina två favoriter! :) ;)


Mina avancerade tips på de godaste shakerna enligt mig är:

Vaniljmockamilkshake
1 påse vaniljsmak
1 tsk snabbkaffepulver
1,10 dl vatten kallt
ca 10 isbitar

Mixxa med en handmixxer - två isbitar i taget - så att shaken blir härligt fluffig- ju mer luft du får in i shaken desto krämigare och godare blir den! Mmmmmm helt underbart! :)

Chokladmockashake
1 påse chokladmintsmak
1 dl vatten
1,5 tsk snabbkaffepulver
ca 8 isbitar

Gör precis som i ovandstående beskrivning. Till denna shake kan man ta ngt mindre vatten och isbitar än vaniljshaken- annars blir den lätt för "svag" - kakao smaken försvinner- men man kan ta lite mer kaffepulver i istället. Man kan "smaka av den"för bästa resultat.


* * *
Annars har dagen flytit på i sin gilla gång- trist att det är så dåligt väder bara(i alla fall i sthlm)...! Var ute och tog en promenad på ca en timme. Kändes skönt att komma ut och röra på sig - det bästa är ju att komma in i värmen igen - när man har fått rosor på kinderna och fått upp flåset- då är man härligt avslappnad så att man har "ro" att bädda ned sig i soffan med filtar och en härlig kopp tee... tända ljus och tända adventsstjärnan....
Har sett på tv; året med kungafamiljen och druckit varmt vatten - idag ca 4,5 liter... :)
Är det fler än bara jag som tycker att tiden har en tendens att gå lååångsamt när man går på kur emellanåt...!? :) ;)
Egentligen borde man ju "passa på" att gå på ren kur när man precis skall ta semester! ;) Ja, för då upplevs den ju som dubbelt så låååång.. hihihihi....
Idag gjorde jag i ordning min älsklings middag och han ville ha bla stekt potatis - och åååå vad det doftade gott när jag stekte potatis och hade i en massa färska örter ... då gav skenet ifrån sig en liten längtande suck... MEN- man får inte glömma att det är ju ännu härligare känsla och långvarig lycka när man märker vad "snabbt det har gått nedåt ändå"- med tanke på insatsen.
För mig är det oftast helt smärtfritt under dagarna- på kvällarna sätter möjligtvis suget igång... men man kan ju bestämma sig hur mycket man nu vill släppa fram de där känslorna som har med "suget att göra". Genom att inte aktivt titta på tex matprogram, recept, laga mat,prata om mat etc.
De dagar då jag känner mig stark- brukar jag laga mat till älsklingen- men ibland har jag bett honom att gå ned till korvkiosken- äta ute med ngn kompis/kollega etc.
Eller så kan man själv ta en promenad och precis lyckas komma hem när mat-proceduren är avklarad för resterande familjen. Eller så häller man i sig mkt vatten - så att magsäcken blir full- om det nu är man själv som lagar all mat i hushållet. Det finns alltid lösningar! :) ;) Kankse inte det lättaste alltid att komma på dem i stundens hetta... om det är panik...
Kram Skenet

4 kommentarer:

sturag sa...

Härliga tips Skenet, det ska jag prova är jag kör igång.

En sak har jag nog svårt för, dricka varmt vatten, det klarar jag nog inte.. :)

/Peter

skenet sa...

Uppvärmt vatten kan smaka olika beroende på vilken temp det är på vattnet- om det är halvljummet tycker jag att det är rätt äckligt och får kväljningskänsla ... men om det är rätt temp på vattnet -dvs rätt varmt- typ som teevatten- ja då smakar det helt ok! :)
- testa! :)

-Herregud , man blir ju en riktig finsmakare under den här kuren - ... pratar om vatten -tempraturen.... ha ha
// Skenet

Majblomman sa...

Kan bara hålla med om att du kommer med så bra tips.
Jag försökte testa det där med att dricka varmt vatten med gick inte så bra. Antar att jag hade fel temperatur på vattnet :) Det får nog bli i form av tee i stället. Jag satt under ett duntäcke, med kläderna på i går kväll och huttrade. Det känns då skönt att ta en varm kopp tee nu när man blir så lätt frusen.

/Majblomman

skenet sa...

Hej på er båda två!
Vad gulliga ni är som tycker jag har bra tips! Det har ni också!Jag blir jätteinspirerad och peppad att läsa era bloggar!! Nu fixar vi det här- var och en på sitt hörn - men även TILSAMMANS!!
Jippie! :) :)

Kram Skenet