2008-01-10

33:e dagen - Torsdag morgon Jippie!!

Vilken skön sömn jag har haft- nu har jag vilat och hämtat ny kraft! Alltså jag vet att jag tjatar - men MORNARNA, vad de är härliga! Dom är som spunnen len bommul som bara finns runtomkring en och en massa moln som man bara svävar i ... he he ..vad är det i YOGI teet egentligen ;) :) ;)

Tänk om man kunde mixtra med blodsockret och hormonerna så att det mentala morgontillståndet skulle infinna sig hos alla bantare- att man mixtrar till med medvetandet under kvällen-signalsubstanser/blodsocker/hormoner etc- så att de ser likadana ut som på morgonen när man vaknar- alltså vilken idé- helt amazing- så åååå tack flera miljarder kronor rikare på den uppfinningen- världens mest framgångsrika bantningsmedicin... eller hur - hihiihihi??? :) ;) :) ja för mornarna=lätt som en plätt att vilja banta!

Kvällarna= glääää-monstret lever om och det känns som om jag är halvdöd emellanåt- mentalt...
-Så tänk om man kunde omvandla -kvällens sinneupplevelse av verkligheten till morgonens sinnesupplevelse av allting.... hmmmm! Det ÄR en bra idé tror jag! :) ;) Hade inte sagt nej till en sådan medicin...preparat... biverningarna är väl att man aldrig kan somna då och sedan så dör man av sömnbrist :( eller något liknande...


Men jobbigt är det ju många gånger, inte bara när man bantar... ja tex vid en fysisk utmaning-
Precis så jobbigt och motigt känns det under ett marathonlopp - när man skall springa från och med 30 km fram till 42,2 km...man är så less på att guppa/jogga fram just då- kroppen säger bara neeeej med hjälp av mjölksyran som börjar komma ut i benens muskler. Psyket är lite less- och skavsåren och blåsorna bränner i huden... det är DÅ man inte kan agera med något MES- nej då måste man tänka framåt och inte på tillståndet man befinner sig just för tillfället i...

-det får bra finnas "målbilden" i huvudet- jag brukar försöka prata med någon i min tidsgrupp- alltså koncentrera mig på ngt annat- tex med någon som är tex från Tyskland- min tyska är INTE Den bästa och då får jag verkligen koncentrera mig helt på att hitta de tyska orden för att konversera- det finns ju rätt många hurtiga gamlingar som springer med mig i långsammaste marathongruppen- så jag brukar intervjua dem o de brukar glatt berätta att det är deras typ 32:a marathon och bla bla .. på tyska ... och jag lägger då fokus på ngt annat - samtidigt som man anstränger sig att vara artig och trevlig...

ett superbra tips från mig under ett marathonlopp- när man känner att nej nu vill jag bryta hihi-- men det kankse inte är något för den som planerar att VINNA ett lopp...

Nja, dom i täten ser ju inte ut att vara så tillmötesgående- så om jag befann mig där skulle jag nog ändra taktik och fundera ut något annat knep när mjölksyran kom hihihiii....

Nu känner jag bara att :
1) Jag skall vara exemplarisk under min semester med Cambridgekurandet
2) Jag VIll vara exemplarisk under min semester med ck-kuren
3) Jag KAN vara exemplarisk med CK-kuren under semestern

Varför då?
Svar: Jo för jag VILL och BEHÖVER gå ned i vikt, jag vill nå mitt mål, jag vill inte leva ett liv då jag skjuter upp allt jobbigt till morgondagen- ta tag i allt på plats- lev i nuet för tusan! Du vill inte ha en reptilhjärna som styrs av sitt sockerbegär/alkholbegär. Det finns ett medvetande i dig och i alla människor som vet något större och leder till en större -platonisk - lycka. Den upprymda berusningen omvandlas efter en kort tid till ett segt tillstånd som sedan blir en bakfylla och ångest. Den upprymda känslan av att få äta det man vill och hur mkt man vill, omvandlas till (i värsta fall) illamående och magont- tung sömn ibland med mardrömmar...
ånger dagen efter... plus att man bryter ketonfasen... och rullar igång hjulet av begär- sätt det inte i rullning nu! ;( ;)

Ja jag peppar mig själv- för ikväll måste jag antagligen läsa igenom detta och minnas mitt klokare bantningstillstånd som infinner sig om mornarna :) ;)

Men Skenet, nu lovar du precis som du gjorde i början av kuren, på morgonen - att hur monstret än nu än känner - så håller du dig till kuren- bara en dag i taget- göra de bästa möjliga valen av just den här dagen- det är det här som till slut leder fram till en större livskvalitét!
Ha en fin dag!! Gör de bästa valen! ;) Ja, nu gör vi dom! :)

Kram Skenet-

4 kommentarer:

Anonym sa...

Gomorron Gumman min!
Har just uppdaterat min blogg också, med lite strategier hur jag ska gå tillväga nu under mitt fortstta matätande här i livet....
Tycker att Du är så klok - Vet Du det?
Tänk den dagen då jag kan springa en längre sträcka och dessutom må bra av det.....Vi har ju en del motionslopp här på holmen, så det skulle vara häftigt att delta i ett sådant lopp på skoj, bara för att kolla om jag skulle klara det-Sedan när jag tränat förstås.....Kör ju bara korta 1 minuterspass nu när jag kör en agilitybana i full fart och där gäller det att fokusera hur banan går och handlingen av hunden....

Jag hejar på dig att du klarar semestern med ditt kurande - Helt RENT med varken alkohol eller mat....Bara dina "små silvriga" och vatten.....Ska hålla tummar & Tår för dig.....

Kram på dig

Anonym sa...

Hallojsan!

Skönt att läsa dagens bloggpost! Man måste vara positiv hela tiden. Kämpa mot monstret. "Hjärntvätta" sig själv. Du fixar det här det vet jag. Har man sprungit marathon med skavsår på fossingarna så klarar man lite knorr och slit i maggen.
Har ingen blogg. Skriver ner mina tankar i en bok som jag har med mig vart jag än går. Kanske borde skaffa en blogg istället/också. Det skulle kanske vara uppskattat av andra kurande kämpar. Hm.. Tåls att tänka lite på.

Tycker iallafall att du är asbra!

/ Jenny

skenet sa...

Hej Tinagumman!
Tack vad snälla saker du säger till mig- att jag är klok! :) Ja man har ju haft tid att fundera nu i 33 dagar om viktminskningens olika komplexa problem... man vet ju vissa saker- men kroppen säger ngt annant osv... :) Jag tycker du är så klok och jag gillar verkligen din blogg- den kommer jag sakna under semestern- alla sju dagarna hi hi... :) - ja det är så mysigt att läsa om dina alla "tusen djur" på gården- de glada vilda hundarna- och att du bjuder så mkt på dig själv och dina äventyr som du är med om!

Ja men det är klart att du skall sikta mot att vara med i olika motionslopp! "Alla" sa till mig i början att men DU (!?!) kan vhäl inte springa ett marathon, det är ju till för sådana där magra, vältränade personer etc. Men JAG (!?!) kan VISST springa- om jag bestämmer mig för det och tränar upp mig inför det och att jag får springa i MIN EGEN TAKT. OCh att springa motionslopp- det är det allra roligaste som finns- tycker jag! Alla hejjar på en längs vägen, folk är glada, okända människor gör high-five mot en, man lär känna nya människor- innan, under och efter loppet, plus att man gör ngt positivt för hälsan! Olika liveband spelar musik längs vägen, solen skiner, det ska bli sommar.. ja jag kan hålla på hur länge som helst med superlativen... :) Efteråt när man sprungit i mål - då känns det som om INGENTING ÄR OMÖJLIGT- man klarar så mycket MER än vad man kan föreställa sig!
ha det nu bra medans jag är borta sen håller jag också tummar och tår att det går bra med dina nya sunda vanor nu! Hejja hejja! Stor kram Skenet

Hej Majblomman!!
Härligt att vi är så positiva eller hur under den här ck-kuren! Ja för det blir ju lättare då- precis som du säger! :)
Hoppas nu att den kommande veckan kommer att gå jättelätt och smärtfritt för dig- så att om en vecka är vi ÄNNU närmare våra målsättningar! Det kommer gå kanonbra-bara man tar en dag i taget och tar till alla tankeknep man kan om det krisar....
Kram på dig och var rädd om dig!
// Skenet

skenet sa...

Oj nu är jag snurrig- det andra inlägget var riktat till duktiga Jenny! Sorry- men härligt att vi är så pass många stöttepelare som vi är! Man behöver allt stöd man kan få emellanåt! :)