2008-04-29

Ledsen - förvirrad- 32 dagar kvar

Kan inte sova- får ingen ro- känner mig såååå ledsen för gårdagens arbetsdag. Vill inte gå till jobbet. Känner mig så totalt förnedrad efter igår- utmattad. Dränerad på energi. Tom. En del av mig tänker att - gå dit i alla fall- en del av mig tänker - nej varför det?

Varför skall jag utsätta mig själv för detta helvete? Sjukt att man skall vara rädd för små idioter - men i grupp är det inte alltid så lätt att tampas med killar som har/kommer från - väldigt dåliga hemförhållanden - ingen medkänsla - konstig kvinnosyn - etc.
Det är inte så att det som hände igår är helt omedvetet från dessa elevers sida och går att ursäkta pga att de inte förstod - tvärtom- det hela var mycket medvetet och utstuderat. Det är det som gör mest ont...

Det är som om -djungelns lag gäller - och jag kan inte låta bli att dra paralleller till Gerorge Orwells roman "Flugornas Herre"- hmmm efter igår kan jag förstå denna roman på ett helt nytt sätt... handlar om ett grupp unga pojkar som blir strandsatta på en söderhavsö - vem tar "makten" över gruppen - hur överlever de - gruppdynamiken etc. - när ingen vuxen (överordnad) inte längre finns till hands...

Det jobbigaste var att jag inte fick något direkt stöd från min arbetslagschef - han tyckte att jag skulle lära mig vertygen för att hantera dessa situationer - ja för de kommer ju att uppstå igen - och då är det bra att ha dessa till hands - se det som en utveckling liksom ... (!????) Okej?
Om det är så att detta yrke innebär så mkt förnedring och skit - då säger jag upp mig på en gång!

Jag tömmer hellre sopor och latriner... då har man i alla fall hedern i behåll...

// ledsen skenet med röda svullna ögonlock o ansikte...

2 kommentarer:

Lite klokhet sa...

Ja du vännen, du har det inte lätt i din arbetsroll du inte....Att vara lärare är inte så lätt kan jag tro när värstinggrabbarna gaddar i hop sig - Förstår din maktlöshet och rädsla.....
Du måste själv avgöra om det är värt att vara kvar på jobbet eller inte - Tänk på dig själv och hur DU mår bäst - INTE ekonomiskt, för det löser sig alltid på ett eller annat sätt....
Kram på dig gumman!

skenet sa...

Hej Tinagumman!
Ååååå vad allt känns tungt just nu - känner mig helt förvirrad . Det är ju inte bara pennor och sudd de kastar - de viftar med skärknivar/hammrare/linolimknivar etc. Jag får ta ifrån dom knivarna med våld. Jag är rädd på jobbet - rent arbetsmiljömässigt. Att någon skall komma till skada - de andra eleverna eller jag själv. För att inte tala om alla dessa trakasserier - för att jag är "på dom" - tjatar - reagerar mot deras jävla fräcka beteende - den förra läraren valde att nonchalera dom om svälja allt. Jag klarar inte av det. Jag blir så jävla arg! Men då blir man istället utsatt...

Ja jag skall verkligen tänka efter om det är värt det - och det handlar verkligen inte om "det ekonomiska"- läraryrket är ju inte direkt högbetalt - som du säkert redan vet...

Stor kram skenet