2008-06-16

Börja jogging-träna? :)

Jag har ju fått en förfrågan om hur det var när jag började jogga och tänkte redogöra för lite hur det såg ut för just mig.

I början klarade jag inte alls av att jogga speciellt många hundra meter - då jag fick ont i knän och fötter - det sved i benen och var allmänt tungt, stumt och jäkligt. Tänkte att jag i alla fall vill komma upp i konditionsnivå och på det gymet där jag började min träning fanns en typ av maskiner då man liksom pendlar fram och tillbaka med både armar och ben - man liksom gå/springer i luften- väldigt effektiv träning utan för den sakens skull behöva slita på lederna.

Sedan körde jag ett tag - några veckor - på maskinen - ca 40min-60 minuter per gång, ca 4-5 dagar i veckan. I och med att man satte igång förbränningen så tappade jag nog lite i vikt -samtidigt som jag blev starkare - så då började jag kombinera korta joggingtuerer i väldigt sakta tempo (kankse max 1 km) sedan ställde jag mig resterande timme på gå/springmaskinen.

Sedan efter ett tag kom jag upp i 5 km - och så vidare. När jag började orka klara längre sträckor varvade jag träningen med att varannan dag springa och varannan träningsgång - stå på spring och gå maskinen. :)

Man kan säkert använda sig utav simning eller rodd- maskinen också - som även de tränar hela kroppen.

Löpningen blev roligare och roligare - men i början var det förjävligt. Men jag hade minnen från när jag var liten (ca 10-11 år) att det var lätt och roligt att springa - och dit - till den känslan ville jag igen!

Jätteviktigt är att ha en bra sportbh- speciellt om man har en stor och tung byst - som jag hade. Det gör ingenting om man får åla på sig två eller t o m tre sportbhar - huvudsaken är att dom sitter limmade mot kroppen! Man kan smörja in sig med en fet creme/babyolja - för att undvika skavsår /friktion mot kroppen - på de ställen bh-bandens sömmar kan skära in.

I början var mina skavsår helt förjäkliga och det gjorde ont i musklerna - jag pallrade mig till gymet varje dag jag kände utav stelhet i musklerna - men - man skall absolut inte fortsätta att träna om det gör ont i skelettet- kroppens hårda delar - man känner liksom om det är träningsvärk eller om det är en djupare smärta.
Att ha lite träningsvärk är inget farligt - eller lite blåsor på fötterna - det försvinner med tiden - ät bara tillräckligt med protein. Men om det gör ont i benhinnor o skelett - då skall man vila!

Så här satte jag igång och inom 6 månader var jag uppe i ca 7-10 km - sedan har det bara "rullat på" -
minns första gången när jag klarade utav att springa 15 km - det var så "stort"! Klarar jag utav att springa såhär långt liksom...
Att lite senare spräcka 17 km gränsen eller 20 km gränsen - låg inte så långt framför mig -
En dag när jag sprang 10 km på morgonen och en kompis lite senare på kvällen frågade om jag ville hänga med ut på en runda - som blev tillslut ca 10 km - fick jag självförtroendet att testa på att springa längre sträckor vid ett o samma tillfälle - 10km mogon+10 km kväll= 20 km

Om man gör träningen på ett lekfullt sätt - så blir det lättare- för mig - man lurar sig själv mot nya gränser-
Sedan läser jag litteratur i ämnet - James Fixx har skrivit en bok som heter "Löpning- från nybörjare till marathon "- den kan jag verkligen rekomendera! Han tar upp allt det man kan behöva tänka på!
Tidningen Runners World tycker jag också är rolig att läsa - mkt information och kunskap kring kost/träning på ett lättförståligt sätt...

Kram Skenet

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! En hälsning från kålroten - känner mig så just nu pga nästäppa och förkylning...Jäklar, precis när jag kommit igång med träningen...Intressant att läsa lite om hur det var för dig i början - har ju ingen sån maskin du beskriver på mitt gym....
Så du menar att jag ska vila när det gör ont på framsidan av fötterna? Är det benhinnorna?
Kram Tina

skenet sa...

Hej Tina! Jasså så du har gått och blivit en kålrot du, stackare! Ja men det är den där lagen om alltings jävlighet - som gör att man blir förkyld- eller hur!?! :)

Hur som helst; kul att du ändå verkar taggad att köra igång! Se till att få idig hackad rå vitlök + har jaghört att det är bra med ingefära - rå som du skivar :)

Då flyger förkylningarna sin kos!!

Hmmm... ont på framsidan av fötterna... det är inte benhinnorna i alla fall... dom sitter på längs framsidan av vaden - längs med smalbenen (tror jag hihi) - jag skulle nog fråga din tränare på gymet nästa gång/ eller ngn annan instruktör.

Men; hurdana skor har du? Se till att de är stabila och stötdämpande! Jätteviktigt - det är mer viktigt för tyngre löpare att ha "stabila och stötdämpande" skor - än för tex en eilit-löpare - för dels är de lättare och dels har de tränat upp sina muskelfästen och leder under flera års tid av hård löpträning...

FÖr mig har det varit så att - problem med leder etc. har försvunnit när jag har blivit tillräckligt "lätt" - det är ens egen kropp som bestämmer det och dels beror det nog på den rena kroppsvikten men sedan också på hur starka muskelfästen och ledband man har -

Jag försökte tänka positivt även fast det var blytungt i början - tänkte att det här är ju bra "styrketräning" för ledbanden och muskelfästena - inför framtiden :)
Den tanken gjorde att jag inte gav upp - man skall alltid tänka positivt och se möjligheterna - inte svårigheterna -

Nu låter jag sådär lagom klämkäck va!? ;)

Tina; jag skulle fråga ngn kunnig på området ang. smärtan i foten/fötterna - så att du inte drar på dig ngn skada och blir tvingad och vila i flera månader...

Tills dess skulle jag gå ut på långa promenader och försöka öka på farten och svänga med armarna så mkt det bara går - jag brukar springa innan frukost - om jag har möjlighet - men det är en smakfråga - jag tycker om att springa när magen är lite tom...

Hejja HEjja!
Kram Skenet