2008-06-18

Sparris - en riktig delikatess!

Igår kväll gjorde vi sparris till middag och det slog ju verkligen mina förväntningar på ett positivt sätt!




Köpte färska sparrisar och kokade dem enligt anvisning i lättsaltat vatten - till dessa gourméläckerheter hade vi lite riven parmesan/peccorino, pressad citron, peppar, flingsalt - sedan hade jag en tomat till och lite minikeso -


Kan även tänka mig att hollandeise-sås passar mkt bra till... kanske en passande rätt att servera på midsommarafton?




Idag väntar en löptur runt riddarfjärden på 14,5 km lite drygt - ska bli kul! Jag behöver nämligen ladda upp endorfinerna lite - då jag måste till det "hemska" ex-jobbet och hämta lite böcker/papper o andra grejer som legat kvar där sedan i jag blev sjukskriven...


Hoppas jag inte möter ngn "gammal" elak elev... usch att jag måste känna mig såhär nojjig...




Vad händer mer idag... när jag ändå åker in t jobbet o passerar city - ska jag in o handla lite grejer som behövs för midsommarafton - till alla små barnen som kommer att vara med på festen - vi skall göra en jätte rolig skattkarta till dem - och priset kommer att vara något riktigt fint - de får en varsin godispåse+någon liten leksak...


Minns när jag var "liten" - och vi fick en liknande skatt-karta som skickade oss till olika platser - med olika ledtrådar - för att tillslut komma till skatten - som var typ en godispåse - ha ha...sedan var man ju överlycklig hela kvällen...




Man kan köpa papper som är lite grövre och som inte är så fint i kanterna -sedan kan man med hjälp av ngn bra penna/bleck rita upp en karta över området och rita den lite i "sjörövarstil" - med ange väderstreck - svärd och dödskalle måste ju också finnas på kartan som små detaljer -




Kartan kommer barnen att få plötsligt "hitta" när det börjar skymma och sedan kommer ju jakten på skatten var i full gång -




Vi skall vara på lantstället - med släktingar och vänner som kommer ut och vi har ett stort partytält på utealtanen - i fall det skulle börja regna - det kommer att vara tävlingar med dragkamp och springa med ägg på en sked - lekar etc/etc.


Klockan 20.00 är det dans nere på bryggan - ser verkligen fram emot en riktigt mysig helg!




Sparris ligger bra till för min del - och grillad kyckling på menyn... är inte så mkt för sill och potatis om jag säger så...


Inga kommentarer: