2008-06-11

Börjat springa "igen"

Yepp, då var man igång igen - har varit ute på tre pass efter Sthlm Marathon - första passet körde jag i fredags dvs 6 dagar efter sthlm marathon- körde ca 6 km men sedan fick jag lite krampkänningar i lårmuskeln - i måndags körde jag 14, 33 km (kändes superbra) och igår tisdag körde jag 13 km på 1 h blankt :) Det gick rätt snabbt - för att vara mig!

Nu har det blivit kyligare utomhus och idag hade jag tom fleecetröja på mig... annars har det inte hänt så värst mkt- ätit jordgubbar och softat här hemma framför tv:n med älsklingen -
har varit ute på landet och bara haft det bra - tom tagit årets första dopp - 22,6 grader varmt i vattnet - (insjö) - grillat har vi gjort varje kväll och det har varit många härliga uppesittarkvällar med kankse lite för mkt vin (om man tänker rent formmässigt - men vad tusan...) har dock varit stark och stått emot pajer och efterrätter - ibland har det dock känts lite jobbigt - men då sprang jag och satte på Brucce Springsteen - musik - och "vips" så kändes läget lättare -

precis nu frågade älsklingen om jag ville ha glass o jordgubbar - hmmmm - jag måste nog säga "nej" -.... tyvärr -
Herregud nu blir det till att leta upp Brucce-skivan... igen... ;)


Längtar tills i morgon - på mornarna går allt av sig själv- kvällar kan vara kämpiga - då som nu -

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hej gumman!
Guuud vad duktig du är, och grattis till din tid på maran. Så du gillar också Bruce, han e ju bara så bra. Jag tycker att du är jätteduktig som håller igång fortfarande. Fattar fortfarande inte hur du orkar hålla på att springa ;) själv är det en hel del promenader nu. Jo, jag ser till att hålla mig på min vikt men visst får man unna sig då och då. Det viktigaste är ju att se till att man inte springer iväg uppåt och inte unnar sig föööööör ofta, men jag är glad de dagarna jag kan slappna av och synda lite men sen är det stenhårt igen!
Tråkigt att så många försvunnit från sina bloggar, det är nästan bara du och jag kvar.

ha det gott tjejen, kram BQ

Anonym sa...

OCH JAG BQ! För jag har "återuppstått idag" på min blogg...Kanske lite annorlunda, men dock JAG....
Har inte varit in och läst här i din underbara blogg SKENET sedan du sprang maran, men jag kan säja att jag blev tårögd när jag läste det inlägget - HELT SUVERÄNT GUMMAN MIN!!!
Jag vill också springa....Har börjat med att köpa mig ett par bra skor och köra ca 30-50 sekunders joggintervaller på löpbandet 3-5 gånger i veckan....Det är så länge jag klarar av att springa utan att sätta tungan i halsen....Promenerar mycket med "dom jag bor med" dock och nu ikväll tog jag i och gick en riktigt rask promenad som tog exakt TVÅ timmar...MEN jag har blåsor under fötterna...SUCK!
Har du något tips på hur jag ska lägga upp min träning?
STORA KRAMEN från Tina

Anonym sa...

Har Du/Ni glömt adressen till min blogg "Livet i LCHF-lyan" så är den som följer http://pedrognizta.wordpress.com
Kram Tina

skenet sa...

Hej BQ!
Härligt att höra att det går så bra för dig! Ja för det är ju inte självklart att man lyckas "hålla" den nya vikten - det är lätt hänt att man börjar unna sig allt för mycket - jag får ofta tänka mig för - eftersom jag har fortfarande "demonerna" inne i huvudet - stundtals- speciellt på kvällarna... men då tänker jag "om jag vill äta - gör det i morgon då till frukost - och sedan när jag vaknar har jag aldrig velat äta allt det där onyttiga som jag drömmer om på kvällen.. ha ha... det är mitt tips.. det tröstar mig på kvällarna när älsklingen sitter med sina smörgåsar/pizza/godis etc.

Ja angående det här med löpningen - det är inte så jobbigt att springa längre - nu när jag har blivit lättare - upplever en härlig känsla att det liksom bara "flyter" när jag är ute på mina rundor - en helt underbar känsla - men visst hjälper härlig musik också till att lyssna på under passen... sedan har jag fått så mkt inspiration av marathon och team sthlm marathon - att ha varit på föreläsningar och träffat de riktiga elitlöparna - speciellt Lillian Gustavsson -

Kvinnan jag skrivit tidigare om i bloggen - som började springa vid 87 kg och som i år var tredje bästa kvinna på Sthlm Marathon - hon böjrade springa vid 38 års ålder för att hon ville gå ned i vikt - och i o med alla kilona hon tappade - märkte hon just tjusningen med löpningen - i böjrjan hatade hon att springa - nu tycker hon det är det roligaste som finns... :)

Så har det också varit för mig- väldigt tungt och smärtsamt emellanåt- men det släpper efter ett tag - och då är det HELT underbart!!! Man får inte presssa sig själv för hårt - då får man bara skador och slitningar. Öka max träningsdosen med 10 % per vecka! Tex om man springer 1 km vecka nr 1 - vecka nr två springer man max 1,1km osv.

Dessutom är löpningen superbra även om man en dag "råkat" äta för mkt - då tar man bara ett långpass dagen efter - så är det löst! ;)

Om man springer 10 km bränner man ca 700-750 kcal - tänk då ett långpass på 20-25 km - då kan man unna sig 1400-1750 kcal extra - utöver det vanliga intaget på ca 1500-18oo kcal :) :) :) :)

Hur glad är man inte då? Hi hi...
nu försöker jag ju äta enligt lågkolhydratsmat - vilket fungerar superbra ( för just mig)
O det blev ett långt utlägg - men det är verkligen jättekul att du också forstätter att skriva i din blogg och uppdaterar - det inspirerar!! Jag kommer nog ständigt behöva inspiration utifrån - känner attt viktminskningen gjort mig på många sätt till en "ny" människa!
Stor kram och visst kämpar vi på tillsammans!!! :)
// SKenet

skenet sa...

Stort Heeeej & välkommen tillbaka härliga CK- idolen TINA! :)

Vad glad jag blev när du skrev ett inlägg - för jag instämmer med BQ- det blev så TOMT här utan dig! Du är en sådan färgstark personlighet och du skriver på ett sådant härligt, mustigt och befriande sätt! :) Jag blir alltid så glad av att läsa om dig och dina äventyr som du skriver om på bloggen!

Tack förresten om din kommentar angående marathon - jag blev superglad och rörd!

Åååå vad härligt det var att springa marathon i år! Det var som att avge ett löfte till sig själv om hur jag vill leva mitt liv - hur jag SJÄLV väljer mina val - och hur dom valen får sina konsekvenser - jag uppmuntrar dig verkligen av hela mitt hjärta - att börja springa/jogga/luffsa - med sikte mot långdistans -
perfekt för sådana som oss som älskar mat och njutning! :)

För till slut blir joggingen både en njutning+ att det tillåter en att äta mer utan att det för den sakens skull behöver synas :) :) :)
+++++ att löpningen gör en mer stabil även mentalt - själsligt! Det är som jag får den ro i kroppen/själen som jag känner att jag behöver - så joggingen är "helande" på många- många sätt!

Dessutom tror jag dina härliga supportrar (hundarna) kommer att bli superglada o peppa dig i under dina joggingrunder - när du har dessa energiknippen i kopplet under joggingturen!?! :)

åååå ska jag (!??!) få ge träningstips! :) Ja det gör jag gärna, men jag är ju ingen expert så som en Personal Trainer är - men jag kan ju ge tips utifrån mig själv - det som fungerade för mig - jag kommer att skriva ett inlägg om hur jag kom "igång" - kankse det kan vara till någon hjälp... :)

ÄR sååå glad att det gick så bra i år på marathon och vilken lycka den här livsstilförändringen har medfört i mitt liv- jag vill mer än gärna hjälpa andra att finna den upptäckt jag "gjort" under detta år...
Har aldrig tidigare känt mig så stark- mentalt-fysiskt och psykisk + harmonisk - som jag gjort nu den senaste tiden - vi är alla värda att få landa...

Hi hi... herregud vad flummig jag kankse blir nu när jag pratar om jogging/löpning - men det är såååååå kul och det ger så mkt - bara komma över "tröskeln" - sedan öppnar sig paradiset - typ! hihi
Stor kram Skenet - som alltid kommer att vara här o peppa!!! :)

Ser fram emot dina nya äventyr i bloggen! :) :) :)

Anonym sa...

Hmmmm! Blir ju generad ju av alla lovord;) Nä, jag är bara glad att du gillar det jag skriver....
Roligt om du vill skriva ett inlägg i din blogg om hur du började springa från allra första början....Och den där kvinnan du skrev om som började springa för att gå ner i vikt...Så känner ju jag också - jag VILL ner i vikt, men också få det där välbefinnande som ni som springer verkar få...Jag känner ju bara genom att börja träna på gymmet har gjort underverk med mitt välbefinnande...Och genom att hålla i mina långpromenader med supportrarna, så känner jag ju att jag mår mycket bättre psykiskt...
Som du kanske läste i min blogg, så har jag idag genomfört lite mer "avancerad" träning på löpbandet...Dvs. intervaller på 1 minut med jogg och rask gång...Kändes skönt efteråt, fast det bara var några minuter...MEN jag får ont på ovansidan av fötterna när jag går/springer - Vet DU vad det kan vara för något och ska jag fortsätta som jag gör, eller är det vila som gäller...Vi har Personlig tränare/instruktör på gymmet på måndagkväll, så jag ska försöka ta upp det med honom också om det finns tid för det...
Känns kymigt i halsen ikväll - hoppas bara inte att jag håller på blir förkyld...Har inte varit sjuk på snart ett år, så jag skulle inte vilja bli det nu heller, nu när jag kommit igång med att träna...
STORA kramen från Tina