2007-12-23

15.e dagen Söndag (kväll) Angående vikt/vägning

Hej på er!

Idag är det en glad Skenet här dagen innan julafton! Dagen har gått LÄTT och jag känner mig så upprymd och glad igen - och för det faktumet! Jag har druckit närmare 5 liter vatten och där har jag kankse nyckeln! Runtomkring 5 liter vatten per dag kankse är det ultimata för mig!? Tack för era härliga kommentarer- ni skall veta hur glad jag blir! :) :) Jättefint och TACK säger jag!

Jo, jag fick en förfrågan från Peter som undrarde hur mycket jag hade gått ned under dessa veckor jag kört cambridgekuren. Det är en bra fråga!



Jag har ju ett litet annnat upplägg gällande "vägning" än vad tex min idolkämpe Tina har. Tina väger sig varje vecka och antecknar viktminskningen så man kan följa den schematiskt.

Själv har jag ju kört rent nu i 15 dagar och faktiskt har jag inte vägt mig alls ännu.



Varför har du inte vägt dig då?

Svar: Jo, för jag vet att 17 kilo går jag inte ned på en natt eller 15 nätter eller 20 eller 30 nätter- det kommer säkert att ta ca 8-10 veckor. Det GÖR ingenting. Huvudsaken är att jag går ned. Jag vill inte stressa fram mig själv. Men jag är stenhård med mig själv och diciplinen- inget förutom 5 liter uppvärmt kranvatten + 3 påsar cambridge får passera magen/munnen.

Varför har du anammat denna principen kring vägningen?

Vet att en del får en enorm kick att se att man tappar så mycket och så snabbt den första/de första veckorna. Men för mig blir det absolut FÖRST en kick- sedan bidrar det till mani och stress kring den fortsatta viktminskning.

Jag har ju kört cambridgekuren ett antal ggr tidigare- och vägt mig. Först veckan har jag då gått ned 4-5 kilo och sedan har jag förlorat ca 300 gr /dag. Jag har haft järnkoll OCH VAD HÄNDE DÅ? Jo jag blev helt HYSTERISK. jag vägde mig hela tiden-

Minns en gång tydligt för ca 3 år sedan- jag hade kört i några dagar och ändå ville jag testa att springa på gymets löpband 10 km fast jag gick på ren kur. Vägde mig innan passet- och efteråt. Jag hade inte druckit något vatten under passet- men vad händer? jag har gått upp ett kilo.

Då gav jag upp -för den gången- tänkte att min kropp är inte gjord för detta. SÅ jag dämpade det hela med att vara så klok - gick till systemet och köpte 6 st söta cider och chilinötter.

Ja men vad bra Skenet! ;)

Därför- jag ser ingen anledning till att stressa och jag känner mig själv och mina "dåliga betéenden" som kan låsa förnuftet och logiken. T ex hade kroppen bundit vatten under distanspasset och skulle släppa ifrån sig vätskan lite senare- kankse dagen efter etc. Jag visste ju om att logiskt borde det ju vara så- men då var jag såå "låst " vid just viktsiffrorna att jag inte kunde tänka klart.



Ja men visst, det låter ju lite knäppt, och jag är väl lite knäpp ;) Men jag anpassar mig efter det och försöker gå runt problematiken på detta sätt. Har ett par "stela" jeans och vet att när jag kommer i dom så har jag gått ned ca 10 kilo från ursprungsvikten. Kankse att jag tar och väger mig när det kommer upp över baken igen ;)



Men jag kan ändå konstatera att det har hänt ngt med kroppen under dessa dagar jag kört- det lade jag märke till idag när jag gick på en snabb 30 minuterpromenad- det gick mycket enklare att gå- låren stötte inte i lika mycket i varandra... jag känner mig inte lika framtung längre, det är inte lika belastande för att hålla upp överkroppen. Känner mig och rör mig smidigare. Sitter på huk (när jag städar under soffan, ,tar på mig skorna etc) mycket lättare. Ja det är sådant, som jag känner. Det liksom spritter i benen när jag går! Det skall bli jättespännande att springa marathon när kroppen får minst 17 kilo att släpa runt på! :) :) :) Kanske att man slår sitt rekord! ( 4h 19 min)



Jag kanske kommer att ändra mig under resans gång, ang det här med vägningen- jag kankse har mognat och klarar utav att väga mig 1 ggn i veckan. Men det skulle vara så underbart att ha kört i kankse upp emot en månad -ställa sig på vågen och POFF -10 kilo!?? :)

Eller vad tror ni? ;) :) ;)

Hoppas ni har det jättehärligt- oavsett om ni kurar eller om ni börjar vid ett senare tillfälle!
STORA KRAMAR - SKENET

Inga kommentarer: