2007-12-30

22:a dagen - Söndag morgon/fm SMART- metoden

Vad skönt jag har sovit- och länge!? Ca 9 timmar-härligt! Nu är jag pigg och skall skriva om den sk. SMART medtoden som är en slags kognetiv handlingsplan eller metod.
SMART- metoden kan man använda till allt möjligt, inte bara bantning, det kan handla om vilken typ av projekt som helst- studier, ekonomi, resa etc.
Jag tycker metoden är jättebra och hela projektet blir mer konkret för en själv- så det inte bara blir luddiga ord och begrepp kring sitt viktminskningsprojekt... eller vad det nu är för projekt som man har.... :)

SMART, "smart sätt att nå målet"- (Specifikt, Mätbart, Accepterat, Realistiskt, Tidsatt)

Specifikt , konkret
Sätt upp ett konkret mål t ex. ;
Jag skall minska med .......... kg från......... till.........
start......... - sluttid...............

Mätbart
Antal kg, antal cm, antal stl etc

Accepterat
Vill jag innerst inne förverkliga detta mål? Känns det tillräckligt "egagerande och kittlande"?

Realistiskt
Är det möjligt att nå?
Vilka hinder/risker finns för att jag ej når målet? Vad kan jag göra för att minska riskerna- vad har jag för möjliga lösningar?

Tidsatt
Bestäm tidpunkt när målet skall vara uppfyllt.
Gör etappmål med belöningar.

Skriv även ned och fundera över

  • Fördelarna att nå målet

Tex, jag får bättre hälsa, jag kommer att må bättre

  • Handlingsplan stegvis; för att nå detta mål med startdatum, måldatum, Rev datum, Färdigdatum

Inga kommentarer: