2007-12-17

9:e dagen - Varför reagerar en del så konstigt?

Jag bara måste få skriva av mig angående en del funderingar kring utomståendes reaktioner om när man försöker att styra upp ens liv i en mer hälsosam riktning;

I morgon kommer ju min mor upp till staden för att hälsa på oss, sina barn. Vi skall eventuellt julhandla, fika, umgås och det var tänkt att på kvällen skulle vi alla besöka en restaurang.

Hela familjen vet ju redan om att jag "kurar" och har sagt att det varit okej -
men tydligen inte längre - i morse pratade jag med min äldre syster. Hon kunde absolut inte tänka sig att äta ute på restaurang om inte jag åt "vanlig mat", men försäkrade jag, för min del gör det inget om ni äter- det känns så bra nu efter 9 dagar och jag vill gärna fortsätta nu när jag kommit in i kuren så fint. "Ja, sade hon men du förstår väl att det inte är så kul att äta middag när du sitter där och stirrar".
Hmmm ursäkta, jag sitter inte och stirrar tänkte jag. Det verkar finnas ett problem hos vissa när det för en gångs skull flyter på bra med bantningen. Jag är ju alltid den där annars som sista åren evigt misslyckas med mina ansatser mot ett hälsosammare leverne.

"Okej, sade jag- då äter vi middag hemma hos mig då- så kan alla laga till "sin egen mat". Jag tycker det är lite trist att inte kunna mötas ute så som vi först hade bestämt.
Jag hade gärna fått lite miljöombyte och få blivit lite uppassad om än "endast med vatten".
Det viktiga och primära är väl att vi träffas och umgås?

Förstår inte varför det skall vara ett problem? Men det kankse är så när någon i sin närhet plötsligt förändras- då känner inte man ingen de vanliga mönstrena- och det tolkas med lite "aggresivitet - nästan...

Det här kankse andra också känner igen? Okej, det kommer ytterligare en incident;
Min sabo och jag satt igårkväll och pratade. Han vill så gärna att vi skall åka ensamma på semester, en sista minuten, helst efter nyår- om vi fyndar något bra och billigt. Ja sade jag, visst vi kan åka men jag kommer att gå på ren kur då därnere. Då blev Han sur och tyckte att då är ju hela resan onödig om inte jag äter/dricker alkohol. Jag försökte säga att jag kommer inte lida utav att äta enbart CK och dricka vatten- han får äta på restauranger varje dag och dricka vin- jag kan följa med som sällskap- det viktiga för mig är att vi umgås och att vi kommer ned till ljuset och värmen en vecka. Nej, han var sur och putt...
Trist att andra skall behöva lida för att jag går på kur!??? Jag har inte blivit någon sur bitch som är svår att umgås med under de senaste 9 dagarna- tvärtom är jag gladare och mer harmonisk/energisk än på länge och ser ljust på tillvaron...

Idag när han kom hem från jobbet sade han dock att han hade tänkt igenom det hela och " att det är klart att jag skall gå på cambridgekuren därnere om jag känner för det"- han ville bara att jag skulle få njuta av semester/mat/dryck....
Ja ja...men jag njuuuter av att slippa vara bakis och ha dåligt samvete/ångest för att ha överätit...och att jag har hållt mig nykter.

Herregud vad jag tjatar om den här kuren, måste fokusera på andra saker också... :) :) :)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Skenet!
Tydligen ska det gå att logga in här på komentarer med Wordpress, som jag använder.....Jag testar!

Jag känner såå himla mycket igen mig i det du skriver om folks resktioner på min kur.....Och jag har hört allt från att det "låter Anorektiskt att ha gått så länge som 18 veckor på Cambridge till att Jamen vad tråkigt att "bara" dricka soppor hela tiden......Och saknar jag inte att tugga....

Stor kram till dig gumman - Du ÄR sååå himla duktig och klok...

Kram "Idol" Tina

skenet sa...

Hej Tina!
ja även idag har jag varit med om motstånd från omgivningen (det ilskna cafébiträdet)- men visst - det måste ju bero på att vi är så himla kloka och duktiga - vi cambridgekurare- hihihi---- ;)

Alla borde ju vara jublande glada att det i alla fall är några som försöker vända trenden att Sveriges kvinnor bara blir fetare och fetare enligt folkhälsoinstituets årliga rapport...
Tack Tina för dina värmande ord- och du stort GRATTIS till dina nytappade kilon och att du har spräckt din gräns!!! Underbart härligt!! :)
KRAM!