2008-07-16

14,3 km idag igen o träningsvärk i benen..

Hej kämparna i sommarsolen - är glöden på topp?

- ja det är ju så roligt att springa - en total frihetsupplevelse som jag aldrig skulle vilja vara utan - roligt att känna att man existerar och att kunna få uppleva att alla andra runtomkring också "lever & existerar", hundar, fåglar, kändisar, barnfamiljer,pensionärar, alkisar,turister, byggnadsarbetare o alla andra man möter under sina joggingturer runt Stockholms parker, gator o torg - vet inte hur många ggr jag under de åren som överviktig kände att jag satt o gömde mig hemma i mina mörka vrår - då jag hela tiden kände mig för orepresentativ för att kunna orka möta andra människor -

Egentligen heeeelt idiotiskt tänkt - då världen inte ens bryr sig om mig- skenets - yttre uppenbarelse o fysiska attribut - men det var SÅ som jag kände - jag tycket inte att mitt "skal" matchade det som var mitt riktiga "jag" - för (många) utomstående människor verkar ju just styras av fördomar - ngt som alla vi överviktiga säkert upplevt många ggr - ja då är man plötsligt lat, har dålig karaktär, är svag etc etc... ja det verkar ju inte vara så positvt av div anledningar...

Å vad jag blir sur när jag hör sådant - det är verkligen att förminska ned ett problem eller en problematik på ett så enkelspårigt o banalt sätt som möjligt då problemet egenligen är mkt komplext o mångfasseterat - om det var lätt att gå ned i vikt så skulle ju ingen ha problem med just övervikt och eller fetma etc....

Ja det är ju inga nyheter jag tar upp men jag bara halkade in på detta ... jag verkar visst vara på "funderar och analyserar - humöret idag... ;)

Skriver antagligen mer ikväll - om jag hinner - men jag blev VERKLIGEN varm i hjärtat/bröstet idag när jag har förstått att "min cambrigeresa! - kan och verkar inspirera andra personer! Ååååh det är sådana här saker som också är som ett livselexir för mig!!! :) Sådana saker berör en djupt! Tack!

Ingenting är omöjligt - vi kan mkt mer än vad vi tror! Jag är helt övertygad om detta - allt börjar med tankekraften - förminska inte ned denna förmåga -

Stor kram Skenet

9 kommentarer:

Anonym sa...

Hej,

Detta blir nog mitt första inlägg hos dig och jag vet knappt var jag ska börja? Men here we go.

Jag tycker du har gjort något fantastiskt! Har läst din blogg från början och till sluten och vilken sjuhelvetes resa du gjort-helt makalöst.

Du skriver från hjärtat och innerligt och jag har stundtals känt det som om det kunde vara mina inlägg. Mycket inspirerande att läsa och du skriver otroligt bra också.

En sak som slog mig flera gånger var att varför skickar du ej in din bloggs innehåll till ett bokförlag. Din blogg handlar ju om allt! Viktminskning men svårigheter,känslor,livet etc sånt VI ALLA kämpar med och känner igen oss i. Du har ändrat hela ditt liv kvinna (på kort tid )och jag blir rörd när jag läser lyckan i dina inlägg nu.Jag är nu där du var i starten och lyckan sprutar ej direkt ur mina öron utan det är TUFFT och socialt handikappad är bara förnamnet. Bada i vassen är en annan sak som inte är så skoj heller.MEN din blogg inspirerar som tusan. Jag tänker att din bok skulle alla cambridgekurare vilja köpa och ha under sin resda och cambridgekuren är ju en storsäljare! Håller själv på och skriver en roman så jag är "lite" insatt.

Du är fantastisk,driven och en stor inspirationskälla. Och du bruden?

PS:Dina ben på efterbilden är ju som smala pinnar!!!! Jisses amalia. Själv är jag mera kurvigt lagd oavsett vikt.

/L

Anonym sa...

Hej hej Skenet.

Blev bara lite nyfiken när jag läste L´s kommentar ovan med det här med bok, har du också skrivit en bok?

Som hon skriver:
Jag tänker att din bok skulle alla cambridgekurare vilja köpa och ha under sin resda och cambridgekuren är ju en storsäljare!

Kämpa på tjejen, du e bäst!
(och jag instämmer dina ben är suuuuuuper smala!)

Kram BQ

Anonym sa...

Ahhh, missade att hon tyckte du skulle publicera din blogg *tihi*

BQ

Anonym sa...

Hej!
Har smygläst din blogg till & från. Du ÄR en STOR inspirationskälla & på söndag börjar jag min Cambrigde kur, ska kura rent ett tag, har inte bestämt hur länge ännu... Jag tittar förbi fler gånger för att hämta lite inspiration =)
Kram & TACK, Mia

skenet sa...

Hej L!
Oj Tack så hemskt mycket för dom fina orden! :) Jag blir ju alldels rörd av alla fina kommentarer som ni alla gett mig under detta inlägg i bloggen!

Ja visst har det varit en resa - och det är så roligt såhär ett halvår efteråt (lite drygt) att den resan finns sparad - med alla ups and downs... ;) :)

Det som slår mig är att tiden går ju så snabbt och man kan verkligen förändra sin tillvaro och sitt tänk - det där små valen som man gör "varje dag" - som man inte tror har så stor betydelse - är just de valen som faktiskt har betydelse... - det går snabbare än vad man kankse tror! :)

Det har varit en oerhörd hjälp, inspiration, vägledning och framför allt stöd från alla andra kurare här på internet i och med alla bloggar och kommentarer till varandra - det fungerar när man tex har en svacka - man kan ju faktiskt välja när man sitter där och är groteskt hungrig att läsa peppande tankar i rätt riktning - som är gynnsam för viktminskningen - eller om man sitter o tittar i kokböcker på smarriga recept ;) :) ...det brukade jag göra men den här gången försökte jag ha fokus på att göra aktiva val och inte bara ...fara iväg i mindre bra tankegångar som motarbetade viktminskningsprojekt -andan - som tex att kolla i kokböcker, matlagningsprogram etc etc...

Vad roligt att höra att "jag" kan inspirera! Det gör ni också! Ni inspirerar mig! :) :) :) Ja hihi att skriva en bloggbok... har jag aldrig ens funderat på ...hmmm i bloggen har jag ju bara skrivit av mig från det som kommer ur hjärtat.. inte så värst redigerat eller så... men men åååvad glad jag blir! Ja själv blir jag ju glad som ett barn om jag ens lyckas inspirera en person - när man "ger" något tex ett råd eller ett tips - får man alltid så mkt mer tillbaka tycker jag! :)

Vad roligt att du skriver! Har du en blogg L? Jag blir ju nyfiken på dig o din resa nu! :)
.... ja jag minns ju det där att man skäms, men det är såååå dumt - var stolt istället - att du bestämt dig och att du "vågar" lyckas denna gång! För det kommer du att göra! Hejja hejja Gumman!

skenet sa...

Hej BQ!
Tack för din fina kommentar; smala ben... ja de blev ju smalare minsann än vad de var innan - som sagt... det e ngt magiskt med långdistanslöpning... o jag var själv en väldigt kurvig kvinna med riktiga ridbyxlår som syrran retade mig för ... plus 3 veck på ryggens baksida och F-kupa i bh-storlek-- löpning är en förtjusande sysslesättning alla kategorier!
Kram!

skenet sa...

Hej Mia!
Tack för din kommentar - jag följer gärna din resa också o peppar o så - har du någon blogg! Kul att du börjar - kan säga att det är en av de bättre beslut jag har tagit i mitt liv... :)
Härligt o hejja hejja - på måndag smäller det alltså!
Stor pepp-kram o kraft frpn Skenet

Anonym sa...

Hej!
Har nu läst nästan hela din blogg och fått tårar i ögonen. Vilken resa du har gjort!! Du är alldeles fantastisk! Jag kämpar här på fjärde dagen av min rena kur. Har ca 20 otäcka kilon jag vill få bort. Jag har också beslutat mig för att inte väga mig den här gången. Ja, jag har alltså försökt bli av med de retfulla kilona förut, utan att lyckas. Ett hinder för mig har varit att jag går ner i vikt så förbaskat långsamt, så jag har gett upp. Nu struntar jag i vågen och kör på och läser din blogg när det känns motigt! Tack för att du delar med dig av dina tankar och känslor! Kram/J

skenet sa...

Hej J!
Ååå tack för dessa fina ord! Ja visst jag håller med dig till 100% ang det där med vågen - jag kör på mått istället - det känns inte lika "laddat" på ngt vis - men alla är vi ju olika - jag är glad att du hittat ett sätt som fungerat för dig! :)
Vilken adress har du till din blogg? Det är alltid roligt med nya cambridge- inspiratörer! :)

Hoppas att det går bra för dig tjejen! Ja läs min blogg om det fungerar - jag brukar läsa andras bloggar när det e jobbigt o svider i magen/själen... ;)
hejja hejja!!!
Kram tillbaka! // Skenet