2008-08-18

W. Ekelöf - en liten dikt.. :)

Ja men visst - det ska ju vara dramatiskt när man "tag i sitt liv" och skall få kontroll över dessa obevekligt kreativa energier ;) :)

- Så därför tänkte jag skriva ned en dikt, som jag på " måfå " hittade - då jag gick andra ring i gymnasiet - en solig em i skolbibliotekets dammiga lokaler;

" Aldrig kan själens längtan stillas
Icke jordens riken, havets glans eller brusande städer
kan stilla dess eviga oro

Oh vem spelar denna musik
dessa svidande toner på mina hjärtats strängar
spända alltid alltid
alltid
alltför hårdt"


Ja... och sedan den dagen blev jag intresserad av lyrik- tänkte att hur kan en karl/gubbe som levde så många år - långt innan mig - kunna känna den frustration och det uttryck han förmedlar - som jag kände just då... i nuet här o nu.... - och ja.. de där energierna verkar ju leva om i mig fortfarande... så just nu kom jag o tänka på denna eminenta karl som hade förmågan att klä känslan i ord...

Sov gott alla kämpande hjältar ;) :)
Skenet

Inga kommentarer: